Przesłuchanie (strony, świadków) w postępowaniach przed organami podatkowymi – niebezpieczeństwa i nadużycia. Część II.

Zgodnie z treścią ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.1997.137.926, dalej: Ordynacja albo o.p.) w toku postępowania podatkowego organy podejmują wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy w prowadzonym postępowaniu (art. 122 o.p.). Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: WSA) w wyroku z dnia 24 września 2013 […]


Prowadzenie postępowań podatkowych w zakresie dochodów z nieujawnionych źródeł z uwzględnieniem orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego.

W ostatnich trzech latach zapadły dwa orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, które w znaczący sposób wpłynęły na ukształtowanie regulacji prawnych dotyczących prowadzenia postępowań podatkowych w zakresie dochodów z nieujawnionych źródeł, a  funkcjonujących obecnie. Są to wyroki  TK z dnia 18 lipca 2013 r. sygn. akt SK 18/09 oraz z dnia 29 lipca 2014 r. sygn. akt P […]


Przesłuchanie (strony, świadków) w postępowaniach przed organami podatkowymi – niebezpieczeństwa i nadużycia.

Ordynacja podatkowa realizuje koncepcję otwartego postępowania dowodowego. Zgodnie z art. 180 § 1 jako dowód należy dopuścić wszystko, co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Przepis ten wyklucza stosowanie formalnej teorii dowodów polegającej na twierdzeniu, że daną okoliczność można udowodnić wyłącznie ściśle określonymi środkami dowodowymi bądź też przez tworzenie […]


Zwalczanie nadużyć organu podatkowego podczas prowadzonych czynności przesłuchania.

Na gruncie ordynacji podatkowej podatnik ma w zasadzie trzy możliwości zwalczania nieprawidłowości przesłuchania. Po pierwsze, może zgodnie z zasadą zwierciadła pilnować, aby protokołowano szczegółowo pytania i wypowiedzi wszystkich uczestników przesłuchania, w tym pracownika organu podatkowego. To powinno skutecznie powstrzymać pracownika organu, często zaangażowanego w tok postępowania wymiarowego, aby unikał komentarzy odnoszących się do odpowiedzi świadka […]


Jak komunikować się z organami administracji.

W odróżnieniu od prawa cywilnego, które kieruje się zasadami autonomii woli oraz równorzędnością stron, w prawie administracyjnym działania organów administracyjnych w stosunku do obywateli mają charakter władczy, pomimo pozostawania tych organów stroną postępowania. Wynika to z faktu, iż działania te mają stawiać w pierwszym rzędzie interes publiczny, państwowy, nad interesem obywatela, podatnika. Stąd rodzi się […]


Przedawnienie zobowiązania podatkowego przerwane wszczęciem postępowania o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe

Minęły trzy lata od czasu, kiedy Trybunał Konstytucyjny stwierdził niekonstytucyjność art. 70 § 6 pkt. 1 Ordynacji podatkowej i tym samym ukrócił samowolę organów skarbowych (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 17.07.2012 r. (P 30/11). Badany przez Trybunał problem dotyczył zawieszania biegu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego na skutek wszczęcia postępowania karno – skarbowego, bez informowania o tym podatnika. Wydawać by się mogło, że z przedawnieniem, na gruncie Ordynacji podatkowej, nie będzie już żadnych problemów interpretacyjnych. Dopisanie w ustawie zdania „o którym podatnik został zawiadomiony” powinno ostatecznie doprecyzować sprawę. Niestety, tak nie jest.


Zapowiedź likwidacji indywidualnych interpretacji podatkowych

Znane w większości europejskich systemów fiskalnych, indywidualne interpretacje podatkowe są wydawane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na wniosek zainteresowanego, w indywidualnej sprawie. Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych. W Polsce, wnioski o interpretacje indywidualne, składa około 3 tysięcy podatników rocznie. Nic dziwnego, za 40 zł od jednego stanu […]


Obniżenie podatku należnego VAT, a uznanie podmiotu za niezarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Strategia postępowania i orzecznictwo przy odwołaniu od decyzji.

Coraz częściej w decyzjach zapadających w wyniku kontroli skarbowej stawiany jest zarzut, że podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu otrzymanej faktury od kontrahenta, ponieważ urząd skarbowy uznał któryś z tych podmiotów, za wyrejestrowany z rejestru czynnych podatników VAT. Dzieje się tak w różnych sytuacjach, np.: w wyniku zmiany miejsca zarejestrowania spółki, braku aktualizacji danych rejestrowych, zmiany właściwości urzędu skarbowego, czasowej nieobecności pod adresem rejestrowym, prowadzenia działalności pod innym adresem, braku odbioru korespondencji od urzędu skarbowego, brakiem obrotu handlowego albo nieskładania deklaracji VAT, i w wielu innych przypadkach.


Decyzja?!, co dalej…

Kontrola przebiegła szybko, w miłej atmosferze i tylko jeszcze wypowiedzieć się w terminie 7 dni w sprawie zebranego materiału dowodowego. To dobry czas na wniesienie uwag, powołanie świadków i dowodów, jeśli przedsiębiorca jest w stanie stwierdzić, co jest nie tak. Niestety dopiero wydana decyzja wyraża, co myśleli o sprawie kontrolujący. Zaskoczenie, złość, a miało być tak […]


  • Strona 1 z 2
  • 1
  • 2